28.04.2011

Moje własne cukinie

Uwielbiam cukinie pod każda postacią - kwiaty, młodziutkie, małe cukinie na surowo, grilowane, w sałatce... I w tym roku może będę miała swoje własne, żółciótkie. A w dodatku są niskokaloryczne.
Parę lat temu już próbowałam, ale poza paroma kwiatami jakoś nie bardzo mi się udały. Chyba traktowałam je po mocoszemu. Zeszłego lata zachęcona wspaniałym smakiem ogródkowych cukini postanowiłam nie poddawać się i mam nadzieję na coś pysznego.

Lubię przyspieszać zbiory dlatego wysiałam ziarenka w domu wcześniej. Wykiełkowały szybko, bo po paru dniach. Potem po dwóch, trzech dniach przesadziłam trzy sadzonki do dużej donicy. I teraz tak wyglądają.

moje cukinie  27.04.2011

Zachęcam naprawdę gorąco. Masz nawet mały balkon - postaw trochę większą doniczkę i hoduj. Przy hodowli w doniczkach trzeba po prostu wiecej roślinki dokarmiać. Ja stosuję ekologiczne, uniwersalne guano Vilmorin.
Naprawdę duża radość z własnych warzywek. Nawet jeśli uda ci się wychodować tylko kilka. Pamiętajmy o tym jak dużym obciążeniem dla naszej planety jest wykarmienie coraz większej ludzkości. Czy wiecie, że rolnictwo wielkoobszarowe jest odpowiedzialne za 25% emisji CO2. Ja staram się zmniejszać swój ślad węglowy choćby poprzez hodowanie swoich własnych warzywek - zioła, pomidory, jadalne kwiaty, papryka, sałata, poziomki i teraz cukinie.
Jedzmy cukinie są takie pyszne.


Cukinia - Kabaczek
To odmiana dyni zwyczajnej wyselekcjonowana prawdopodobnie we Włoszech. Cała rodzina dyniowatych pochodzi z Ameryki Środkowej - Meksyku.

Z cukinii zjadamy kwiaty oraz owoce.


Właściwości (surowe warzywa)
Cukinia jest jednym z najmniej kalorycznych warzyw (około 18 kcal / 100g). Jest wspaniałym żródłem witaminy A (około 10% RDA / 100g), C ( okolo 30% RDA / 100g), niacyny - witaminy PP, witaminy B6, kwasu pantotenowego oraz kwasu foliowego. Minerały w cukinii to potas oraz mangan (po około 10% RDA / 100g) oraz żelazo, magnez, fosfor, cynk i miedź. Cukinie o żóltym kolorze owoców mają ponadto większą zawartość Betakarotenu oraz innych antyoksydantów.

Uprawa
Cukinia lubi glebę żyzną, przepuszczalną o odczynie obojętnym. Najlepiej rośnie na stanowisku słonecznym. Nadaje się do uprawy w pojemnikach.
Po wysianiu wprost do gruntu w drugiej połowie maja zaczyna owocować dość szybko bo na przełomie czerwca i lipca. Owoce najlepiej zbierać co drugi dzień - to pobudza roślinę do lepszego owocowania.

Jedzmy cukinie!!!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz